Geplaatst op: 14 maart 2019, 10:23

De meldkamer van 112 ziet voortaan de locatie van de Androidtelefoon waarmee naar dit nummer gebeld wordt. Dankzij een techniek, die voor Nederland nog nieuw is, kan de meldkamer nog sneller de hulp naar de juiste plaats sturen. Deze nieuwe techniek maakt het mogelijk de locatie van een beller met een Androidtelefoon nauwkeurig te bepalen.
 
Deze nieuwe techniek heet Advanced Mobile Location (AML). Met deze techniek kunnen centralisten van de meldkamers nog tijdens een 112-gesprek zien waar 112-bellers zich bevinden. Het hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking, Jan van Loosbroek, legt uit waarom deze techniek nodig is: "De vraag ‘Waar bent u?’ is in sommige gevallen, onder druk van de situatie die de beller meemaakt, een lastige vraag. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet makkelijk te beschrijven.
 
Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag bieden en dat kan het verschil maken, zeker als elke seconde telt!" Als je nu in Nederland met 112 belt, krijgt de meldkamer ook de locatie te zien van de beller. Deze locatie wordt bepaald door de gsm-mast via welke het gesprek loopt. Ook kan de medewerker van de centrale het nummer zien. Plaatsbepaling aan de hand van een gsm-mast is alleen niet erg precies en AML moet daar de oplossing voor bieden.
 

Share