Geplaatst op: 3 augustus 2018, 08:16

Achterhoek -De afgelopen week zijn wij ’s nachts uitgerukt voor een PRIO 1 melding, waarbij gebruik wordt gemaakt van optische en geluidssignalen. Door het warme weer, waarbij veelal de ramen van slaapkamers open staan, wekken wij hiermee menig dorpeling in hun nachtrust. Wij zijn ons er van bewust dat dit ongewenst is. Echter zijn wij gebonden aan de brancherichtlijnen optische en geluidssignalen brandweer, die ons o.a. voorschrijven hoe om te gaan met optische en geluids signalen.
 
Bij meldingen wordt door de meldkamer brandweer een prioritering mee gegeven, die aan geeft op welke wijze wij ons door het verkeer dienen te begeven.
PRIO 1: Melding waarbij er sprake is van de noodzaak om zo snel mogelijk ter plaatse te gaan, waarbij sprake is van een dringende taak. Deze rit wordt uitgevoerd met optische en geluidssignalen.
PRIO 2: Melding waarbij er sprake is van de noodzaak om snel ter plaatse te gaan, maar waarbij niet direct sprake is van een dringende taak. Deze rit wordt zonder optische en geluidssignalen gereden.
 
Indien een brandweervoertuig met optische en geluidssignalen rijdt, is het een voorrangsvoertuig. Wij kunnen dan gebruik maken van ontheffingen zoals het overschrijden van de maximum snelheid, inslaan van éénrichtingswegen en het rijden door rode verkeerslichten. Wanneer wij de sirene uitschakelen, vervalt onze status van voorrangsvoertuig en daarmee de ontheffingen.
 
Nu vraagt u zich wellicht af of die sirene nachts niet uit kan. Die vraag begrijpen wij ten zeerste, blauwe zwaailampen vallen toch genoeg op in een donkere omgeving?
Echter handelen wij dan tegen de brancherichtlijnen, waarmee wij zowel een verkeersrisico nemen als ook verzekeringstechnisch een risico aan gaan. Tevens vallen in onoverzichtelijke situaties blauwe zwaailampen niet altijd op, een fietser/automobilist die om de hoek komt aangereden kan dit snel missen. De sirene hoort men reeds van enige afstand.
 
Andere hulpverleningsdiensten maken gebruik van andere brancherichtlijnen, deze kunnen afwijken van die van de brandweer waardoor zij soms wel met enkel zwaailichten mogen rijden.
 
Met deze uitleg hopen we jullie iets meer informatie te hebben gegeven over de werkwijze bij de brandweer. Indien er vragen zijn, stel ze gerust of stuur een bericht via deze pagina. https://www.brandweer.nl/media/4065/ogs_hr.pdf

Share